Mindfulness voor kinderen

Mindfulness betekent leven met volle aandacht! Openheid en opmerken. Waar je aandacht is, daar ben je. Mindfulness gaat over het hier en nu. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren en je ontspant je makkelijker. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor leer je de signalen van je lijf beter herkennen en erkennen, bv signaleren van stress. En hierdoor ga je anders om met gedachtenpatronen die niet helpend zijn. Je mate van bewustzijn wordt hoger en je kunt beter je grenzen bewaken.

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten verenigd tot een achtweeks mindfulnesstraining, welke nu al meer dan 35 jaar bestaat en door wetenschappelijk onderzoek, bewezen effectief is bewezen.

Kinderen en volwassenen krijgen in deze tijd veel prikkels te verwerken. We hebben vaak een druk gezinsleven met een volle agenda vol speelafspraakjes, sport en verplichtingen. Op school wordt veel van je kind gevraagd en het schoolsysteem van nu legt veel druk op kinderen.

Aan kinderen is te merken dat de druk hoog ligt. Kinderen zijn vaak moe, prikkelbaar, moeite met concentreren, hebben een vol hoofd en hebben geregeld buikpijn of inslaapproblemen door allerlei piekergedachten.

 

Herken je je kind in een van de volgende uitspraken?

'Ik kan niet slapen.. mijn hoofd is zo vol'

'Mijn buik doet zo zeer en ik wil niet naar school vandaag!'

' Iemand uit mijn klas zei tegen me dat ik iets helemaal niet kan en dit vind ik niet fijn..'

'Als ik in de klas moet werken, ben ik zo afgeleid door andere kinderen'

' Ik wil me graag wat meer ontspannen, maar weet niet zo goed hoe'

 

Hoe leer je kinderen zichzelf tot rust te brengen, te stoppen met piekeren en te vertrouwen op kwaliteiten in zichzelf?

Om jezelf goed staande te houden is het fijn als je als kind weet hoe je kunt ontspannen en dat je hebt geleerd om de gedachten in je hoofd tot rust te brengen. Ook is het heel fijn als je weet hoe je met fijne en lastige emoties om kunt gaan zonder de gevoelens te negeren en zonder erdoor te worden meegesleept. Hierdoor neemt de automatische reactie van het lijf op stress af en vergroot het zelfvertrouwen.

De aandachtstraining Aandacht werkt! volgens de Eline Snel methode, kan je kind hierbij helpen en ondersteunen!

 

Aandachtstraining 'Aandacht werkt!'                                                                            

Deze achtweekse aandachtstraining is bedoeld voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Tijdens de training van gemiddeld een uur per week leren kinderen om vanuit een vriendelijke, opmerkzame houding, hun aandacht te richten en te verplaatsen. Kinderen raken vertrouwd met hun binnenwereld zonder meteen te hoeven oordelen over wat zij denken, voelen of ervaren. Leren omgaan met de rust of onrust, fijne of onprettige emoties.

De aandachtstraining bestaat uit verhalen, yoga oefeningen, stilteoefeningen, spelletjes en gesprekken waarbij de ervaring van nu, centraal staat. Kinderen ontwikkelen kwaliteiten als aandacht, concentratie, geduld, vriendelijkheid en verdraagzaamheid. (vooral naar zichzelf!) Elke les heeft een thema zoals bv observeren en concentreren, luisteren naar je lijf en de wondere wereld van gedachten. 

Positieve effecten van mindfulness op kinderen;

  • Een verbeterende concentratie. Door aandacht te hebben voor het nu, bij de adem is een terugkerende oefening tijdens de training. Merken aan jezelf wanneer je afgeleid bent en weten hoe je terug kunt met je aandacht is de basis van concentratie.
  • Benoemen en begrijpen van je emoties en gedachten, zoals verdriet, piekeren, boosheid en angst. Door emoties en gedachten te accepteren en er te ontvangen, ontstaat er ruimte. Ruimte om niet te worden meegesleept door een emotie of een emoties te negeren. Hierdoor ontstaat rust en harmonie.
  • Leren om je lijf en gedachten tot rust te brengen. Hierdoor kun je beter leren.
  • Aanwezig zijn in het nu. Je kind leert minder in het verleden of in de toekomst te zijn met zijn gedachten. Maar op dit moment.
  • Zelfvertrouwen te hebben, door hun eigen oordeel over eigen emoties en gedachten, los te laten.
  • Het geheugen te verbeteren. Door aandacht te hebben voor het nu, komt alles beter binnen en kun je beter onthouden wat je hebt geleerd.
  • Door vriendelijker te zijn naar jezelf en anderen, neemt het begrip voor jezelf en anderen toe. Door compassie en oefenen in aardig zijn merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. En de acceptatie van zichzelf en anderen neemt toe. Pestgedrag neemt hierdoor af.

 

Aandacht werkt! is een Internationale mindfulness methode voor kinderen en jongeren, ontwikkeld en geschreven door Eline Snel. De methode wordt aan kinderen over de hele wereld gegeven. Een uitgebalanceerde, speelse en effectieve en evidence based 8-10 weeks mindfulness programma.

Eline Snel is gecertificeerd MBDR  mindfulness trainer en compassie trainer, zelfstandig therapeut en trainer. Oprichtster en directeur van de Internationale Acedemie voor Mindful Teaching. Schrijfster van de boeken; 'Stilzitten als een kikker', voor ouders van kinderen van 5-12 jaar en 'Ruimte geven & dichtbij zijn' voor ouders van jongeren van 13-19 jaar.

 

Ervaringen van kinderen

♥ Ik heb geleerd om goed op mijn ademhaling te letten en naar de positieve dingen te kijken.

♥ Ik heb wat meer zelfvertrouwen gekregen en leuke, rustgevende oefeningen.

♥ Ik heb geleerd om rustiger in mijn lijf te worden.

♥ Ik heb geleerd dat je adem rust brengt.

♥ Ik heb geleerd om me beter te concentreren en ik voel me rustiger voor een toets

♥ Ik heb geleerd om niet altijd van het slechtste uit te gaan en heb wat meer zelfvertrouwen gekregen

 

Praktische informatie

De training; Aandacht werkt! vindt plaats op de dinsdagmiddag. De trainingsdagen vinden zo veel mogelijk aaneengesloten plaats. In de vakanties is er geen training.

Bij voldoende aanmeldingen kan de training doorgaan. Een uitnodiging met de data en alle praktische informatie volgt na aanmelding. 

Je kind kan een gemiste les niet inhalen. Afmelden graag 24 uur van te voren.

Mindfulness voor volwassenen wordt door de meeste ziektekostenverzekeringen vergoed. Mindfulness voor kinderen wordt soms vergoed, soms ook niet. Informeer bij je ziektekostenverzekering om erachter te komen of een training wel of niet vergoed wordt.

De trainingen vinden plaats bij yogastudio KiYojo aan de Schreursweg in Holten. Een prachtig plekje in de natuur net buiten Holten.

Soms kan een training best intensief zijn voor een kind doordat het niet zo lekker loopt allemaal of doordat er moeilijke thema's aan bod komen. Een groepstraining kan dan best lastig zijn. Individueel de training afmaken behoort dan tot de mogelijkheden.

 

 

1 mindfulteaching